Кременчуцька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 10
з поглибленим вивченням англійської мови
Меню сайта


Національна дитяча гарча лінія


Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входа


Що таке флеш-моб?

 

Флеш-моб (англ. flash mob — «спалахуючий натовп», flash — спалах, mob — натовп) — це заздалегідь спланована масова акція, зазвичай організована через Інтернет або інші сучасні засоби комунікації, у якій велика кількість людей оперативно збирається у громадському місці, протягом декількох хвилин виконує заздалегідь узгоджені дії (сценарій), і потім швидко розходяться.

Не так давно до нашого лексикону увійшло слово «флеш-моб». Слово це чули, напевно, вже всі без виключення громадяни, що мають телевізор, інтернет або радіоприймач. Підсвідомо з контексту, в якому уживається дане слово, нескладно здогадатися, що цей термін означає які-небудь масові дії.

 

Немає єдиної думки з приводу того, яка мета проведення флеш-мобів. Учасники того самого заходу можуть переслідувати різні цілі. Серед можливих варіантів — розвага, порушення повсякденного ходу життя, справити враження на навколишніх, відчуття причетності до спільної справи, самоствердження (випробувати себе: «Чи зможу я це зробити на людях?»), спроба одержати гострі відчуття. Ідеологія класичного флеш-моба дотримується девізу

 

«Флеш-моб поза релігією, поза політикою, поза економікою».

 

Рух флеш-моба виходить із того, що у флеш-моб-акцій є типові правила.

 

Найважливіші:

-         начебто спонтанне дійство. Заборона збиратися або привертати увагу на місці до акції, одночасний початок і закінчення акції її учасниками. Після акції потрібно миттєво зникати з місця дії в різні сторони, і робити вигляд начебто нічого й не було;

-         сценарій повинен привносити абсурдність у те, що відбувається;

-         жорстке дотримання сценарію;

-         не викликати агресивної реакції. Не порушувати законів і моральних засад, не показувати ніяких політичних поглядів. Флеш-моб-акції, що не дотримуються цього вже будуть екстрім-мобом або політ-мобом.

 

Явище флеш-мобу почалося після того, як у жовтні 2002 вийшла книга соціолога Говарда Рейнгольда «Розумний натовп: наступна соціальна революція», у якій автор пророкував, що люди будуть використовувати нові комунікаційні технології (Інтернет, стільникові телефони) для самоорганізації. У червні 2003 Роб Зазуета з Сан-Франциско, прочитавши Рейнгольда, створив сайт flocksmart.com, на якому перші моббери стали домовлятися про збори.

 

Перший флеш-моб пройшов 17 червня 2003 року в Нью-Йорку, США. Приблизно двісті чоловік, після смс й Інтернет-розсилки зібралися навколо одного дорогого килима в універмазі Macy's і почали казати продавцям, що живуть разом на складі на окраїні Нью-Йорку, і прийшли купити «Килимок Кохання».

 

Білл провів шість або сім акцій, після чого вийшов з гри. А вірус флеш-моба проник у всі куточки планети.

У Римі 300 чоловік увійшли до книжкового магазину і дружно попросили неіснуючу книжку.

У Берліні натовп зібрався поряд з американським посольством. Всі одночасно відкоркували пляшки з шампанським і впродовж трьох хвилин в унісон випивали «За Наташу!».

У Денвері натовп в 400 чоловік розбігся по декількох поверхах будівлі. «Пінг!» - кричали ті, що стояли внизу. «Понг» - відповідали їм зверху.

У Одесі приблизно 50 чоловік в чорному постояли хвилину мовчання і поклали по дві квітки до ніг гумового клоуна при вході до «Макдональдс».

 

З тих пір, ця технологія показала, що вона може ефективно працювати. Кожен, хто знає про це, може придумувати як її краще всього організувати. Хтось намагається розсилати інструкції своїм знайомим з проханням розповсюдити лист далі, їх власним знайомим. Хтось дає інформацію про те, що виклав інструкцію десь в мережі і просить тих, що всіх зацікавилися залишати свій @ для розсилки подробиць.

Але найпоширенішою і ефективнішою стала організація флеш-моба через спеціалізовані сайти. Кожен охочий може реєструватися на цих сайтах, анонсувати там свої сценарії і отримувати розсилку тих сценаріїв, які тим або іншим чином були вибрані для виконання.

Далеко не всі вважають флеш-моб новим явищем. Задовго до флеш-моба були дуже схожі з ним явища, що позначаються не менш екзотичними для українського вуха словами  «Хеппенінг»  і  «перформанс».  Між явищами дійсно багато загального.

 

Хеппенінг  - різновид акціонізму 1960-х, 1970-х років. Акція хеппенінгу – це безфабульна дія, що розвивається без наперед запрограмованого сценарію і розраховане на спонтанні акції виконавців і на активну співучасть глядацької аудиторії. (англ. happening - що відбувається).

 

Перфоманс  (англ. performance - букв. - уявлення) – вид художньої творчості, що об’єднує можливості ізо-мистецтва і театру. Йому передували "живі картини”, але остаточно він склався в акціях представників дадаїзму і особливо концептуального мистецтва. На відміну від хеппенінгу, розрахованого на активну глядацьку співучасть, в перформансі цілком домінує сам художник або спеціальні статисти, що представляють публіці живі композиції з символічними атрибутами, жестами і позами.

 

Сьогодні формат флеш-моба щосили намагаються використовувати фахівці в області маркетингу, реклами, всіляких піар- і політтехнологій, і цілком імовірно, спецслужб. І це, до речі, третя причина, за якою інформацією про таке цікаве явище, як флеш-моб, не так багато. Річ у тому, що всі перераховані категорії фахівців, що цікавляться цим явищем, із зрозумілих причин не афішують свій інтерес і вже тим більше свої дослідження в цій області.

 

Рекламні акції з використанням елементів флеш-мобу стали сьогодні звичайним явищем. Правда, учасниками таких акцій, часто є не добровольці, а промо-персонал і не часто подібні дійства стають дійсно масовими. Це говорить про те, що явище на сьогоднішній день вивчене ще не досить добре.

 

Соціальний та політичний відтінок перетворює флеш-моб на політ-моб або соціальний моб. Втім, звичайні люди часто називають флеш-мобами суспільно-політичні акції. Вони є простішим, оперативнішим і безпечнішим способом виразити суспільну думку або звернути увагу на ті чи інші проблеми, аніж мітинги або демонстрації.

 

Наприклад, після виборів у Білорусі 2006 року моббери влаштували низку таких акцій. Декілька людей, зібравшись у центрі Мінська, розкрили газету «Радянська Білорусія» і почали рвати її на дрібні шматочки. В іншій подібній акції близько 30 мінчан демонстративно зав'язали очі й відвернулися від встановленого на площі екрана, по якому транслювався виступ прокурора Білорусі. На піку популярності у квітні 2006 року «політичні флешмоби» у Мінську збирали до 100—120 чоловік. Щоб припинити такого роду акції, влада затримувала 10—20 чоловік, що за два тижні зменшило кількість учасників флешмобів до 10-15 чоловік.

 

Флешпротестмоб

 

Починаючи з 2008 року в Україні було започатковано новий вид флешмобів, зорієнтованих на груповий прояв протесту. На відміну від класичного флешмобу, флешпротестмоб класифікували як завчасно сплановану масову акцію, в якій велика група людей зненацька з’являється в громадському місці і протягом декількох хвилин виконує завчасно обговорені дії ПРОТЕСТНОГО змісту, після чого одночасно швидко розходиться в різні сторони. На ФЛЕШПРОТЕСТМОБах заборонена популяризація людей, об’єднань громадян. Все відбувається навколо ідей, їхніх інтерпретацій. Під час організації ФЛЕШПРОТЕСТМОБів вітається широке інформування громадськості, ЗМІ, оскільки вважається, що ідея протесту, таким чином, може бути поширена значно за межі учасників заходу і випадкових перехожих. За останні декілька років флешпротестмоби проводилися в більшості областей України. Приклади флешпротестмобів: «Повернись до влади спиною», «На молодь забили», «Ми не будемо мовчати», «Постав двійку міністру за Рік молоді в Україні», «Спитай міністра, де рік молоді», «Вдень з вогнем» та багато інших.

 

Флешмоббери!

 

Ви здивовані? Ви несподівано зіткнулися на вулиці з групою людей, яка робить дивні, нічим не з’ясовні дії? Ви в паніці?

Це явище з’ясовне! Вони називають себе Моббери, їх мета - викликати у людей добре здивування, примусити їх хоч на секунду вийти з свого внутрішнього світу.

Флеш-моб - це несподівана поява людей в наперед встановлений час в наперед обумовленому місці. Сценарії придумуються наперед учасниками і опубліковуються на сайті. Як правило, потрібно в певний час виконати певну дію у вибраному організаторами місці. Акція зазвичай проходить недовго - 3-10 хвилин, після чого учасники швидко розходяться.

 

Так хто ж організовує флешмоби?

 

Флеш-моб може організувати кожен! Для цього досить придумати хороший, цікавий сценарій і розмістити його на сайті, присвяченому флеш-мобу. Будь-яка акція флеш-моба складається з "простих рухів”, які кожен учасник зможе зробити без попередньої підготовки і репетицій. Всі дії для майбутнього сценарію беруться прямо з життя. Головне - уважніше дивитися по сторонах і помічати їх!

На жаль, технічна реалізація ФМ через сайти сильно уповільнює цей безперервний потік ідей. Постійно загачує нереалізованими мріями цілі форуми. Перешкоджає негайному здійсненню утопії, при якій думці матеріалізуються спалахами натовпу із швидкістю світла. Але технології флеш-моба постійно вдосконалюються!

 

Що відчуває випадковий глядач флеш-моба?

 

Несподівано виникає питання: що тут відбувається? Все, начебто, як завжди, всі навколо здійснюють звичайні дії. Але чомусь у них це виходить дуже вже синхронно. Ти розумієш, що все це в принципі можливо, але настільки маловірогідно, що не хочеш вірити своїм очам. Цей подив посилюється тим, що через п’ять хвилин все припиняється. Пам’ять не встигає схопити всі деталі, відобразити, проаналізувати що відбувається. Поки ти перевіряєш власні відчуття, придивляєшся - все вже закінчується. І тепер уже навіть ні з ким поділитися враженнями! Сумніви знов підступають з новою силою: а чи було це в реальності? Або мені тільки здалося?

 

Які перспективи у флеш-моба?

 

Представляється, що майбутнє залишиться за тим сценарієм, який зможе усвідомити, а потім реалізувати наступну формулу: "а що було б, якби кожен…”. Власне від продовження цієї формули і залежить майбутнє флеш-моба. Нам треба усвідомити ту дійсну потужність, коли безліч людей, що абсолютно незнайомих один з одним і не мають один перед одним ніяких зобов’язань, раптом несподівано здійснюють один і той же вчинок. Той вчинок, який кожний із них, мабуть, робив у своєму житті не один раз, але робив його або неусвідомлено, або у відсутність інших, таких самих вчинків. Адже саме так і відбуваються революції.

Розумний натовп попереду усієї планети. Рух отримав величезну популярність і тепер завойовує все нові і нові простори. Ці дивні люди з’являються нізвідки - топають ногами, пускають кульки, голосно кашляють і т.ін. І зникають вони так само раптово, як і з’явилися. Ви тільки уявіть собі, всього лише декілька років тому про флеш-моби знали тільки в Нью-Йорку, а зараз на це «хворіє» весь світ. І ідентичні дії в один і той же час можуть відбуватися одночасно в декількох містах країни або навіть на різних континентах. Це все той самий інтернет. І не дивно, якщо через пару місяців у флеш-мобі братимуть участь усі країни світу одночасно.

І ще, флеш-моб - це досить-таки парадоксальна річ: адже для одних людей він усього лише розвага, а для інших - вихід в інший світ.

До першої категорії людей відноситься та маса, яка заходить в Інтернет для пошуку розваг. І вони їх знаходять в тих же самих флеш-мобах, після яких ще довго спілкуються, обзаводяться новими друзями і т.ін.

Друга категорія відрізняється тим, що «живе» в мережі, тобто проводить в Інтернеті більше часу, ніж у реальному житті. Такі люди не особливо люблять натовп, їм цікавіше заводити віртуальних друзів й отоварюватися в інтернет-магазинах, ніж в звичайних. Для них флеш-моб - це вихід в реальність. Їм подобається сам процес моба, а не те, що після нього, вони намагаються відчути кожну секунду і насолодитися кожним моментом дії.

 Питання про флеш-моби йдуть далеко в соціологію, філософію та, навіть, у політику. Для нас - це лише нова розвага, яка абсолютно не має негативних наслідків, зате дає «море» позитивних емоцій і дивне відчуття задоволеності.


 

Пошук

Календар
«  Жовтень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Наші друзі


 



Національна гарча лінія
 
 
Безкоштовний хостинг uCoz